Marmaray Projesi
150 yıllık bir hayalin gerçeğe dönüştüğü Marmaray, Türkiye Cumhuriyetinin 90. Kuruluş yıldönümü olan 29 Ekim 2013’te hizmete açıldı.
Asya ve Avrupa kıtalarını Boğaz altından 1.4 km’lik ray hattıyla birbirine bağlayan projenin tamamı 13.6 km uzunluğunda.
Bir yüksek mühendislik eseri olan Marmaray’da pek çok farklı yöntem kullanıldı. 60 metre derinliğe batırılan tüp tüneller bu anlamda dünyada bir ilke imza attı. Yine proje kapsamında karada yer alan tüpleri ve deniz tüplerinin deniz altında direkt olarak birleştirilmesiyle dünyada bir ilk gerçekleştirildi.
Genel Bilgiler:
Proje Adı: Marmaray BC-1
Müşteri: Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma Bakanlığı, DHL Genel Müdürlüğü
Ana Yüklenici: Taisei, Gama, Nurol JV
Hattın Toplam Uzunluğu: 13,6 km
Batırılan Tüp Tünel Uzunluğu: 1,4 km
Kara Tüneli Uzunluğu: 9,8 km
Yolcu Kapasitesi: 75.000 yolcu (Saat başı)
Marmaray Projesi kapsamındaki en büyük kemer kaplama imalatını Yüce Yapı yaptı.
14,73 m dairesel kemer kaplama(lining) iç çapı ile Marmaray Projesinin en geniş tünel betonarme kaplama imalatını Yüce Yapı gerçekleştirdi.
Tünel Boyu:28,1 m
Dökülen Beton: 1015 m³
Demir Montajı:114,5 ton
Çelik Tünel Kalıbı: 1223,5 m²
Sirkeci Peron Tünelleri Doğu Şaftı kısmı kemer kaplamalarını Yüce Yapı yaptı.
Tünel uzunluğu: 42 m
Beton: 1645 m3
Demir Montajı: 279 Ton
Ahşap Alın Kalıbı İmalatı: 410 m2
Sirkeci İstasyonu Kaçış Şaftlarının ve Tünellerinin betonarme kaplamaları ile iç yapılarını Yüce Yapı yaptı.
Demir: 252 ton
Şaft kaplaması çelik tırmanır kalıp:942 m²
Tünel Kalıbı: 20 set (her bir set uzunluğu 4,5 m- Tünel çapı 3m.)
Beton: 2865 m3
İÇ YAPISI (INNER STRUCTURE):
Duvar:
Tırmanır kalıp: 920,6 m2
Beton: 184,1 m3
Demir: 20,26 ton
Betonarme Merdiven:
Kalıp: 214,1 m2
Beton: 39 m3
Demir: 4,59 ton
Doğu ve Batı şaftı trafo binalarının inşasını Yüce Yapı gerçekleştirdi.
Bu kapsamda 56,06 ton demir: 1731 m2 kalıp ve 544 m3 beton imalatı yapılmış ayrıca binaların tüm yalıtım dolgu ve ince işleri Yüce Yapı tarafından tamamlandı.
Batı Havalandırma Tabliyesi imalatı Yüce Yapı tarafından yapıldı. Bu tabliyelerin inşası için kurulan iskele sistemi tünel çalışmalarının devam etmesi için gerekli araç geçişini sağlayacak şekilde konsollu bir yapıda oluşturuldu. Bu iş kapsamında 23,22 ton Demir, 600,7 m2 Kalıp ve 259,16 m3 Beton imalatı gerçekleştirildi.
Doğu Havalandırma Tabliyesi İmalatı yapıldı. Bu tabliyelerin inşası için kurulan iskele sistemi yine Batı Havalandırma Şaftında olduğu gibi tünel çalışmalarının devam etmesi için gerekli araç geçişini sağlayacak şekilde konsollu bir yapıda oluşturuldu. Bu kapsamda 7,48 ton demir, 247,5 m2 kalıp, 81,66 m3 beton imalatı yapıldı.
Sirkeci Doğu ve Batı Havalandırma Şaftı alt yapı işleri, yağmur suyu toplama kanalları, kirli su hattı, temiz su hattı ve bunların ana hatta entegre edilmesi, bununla birlikte Sarayburnu depo sahasının işverene teslimi sürecinde tekrar düzenlenmesi ve peyzaj işleri Yüce Yapı tarafından gerçekleştirildi.
Sirkeci İstasyonu’nda farklı kısımlardaki endwall imalatlarını Yüce Yapı gerçekleştirdi.
Sirkeci İstasyonu Kuzey Yaya Tüneli TBM girişi için hazırlıklar Yüce Yapı tarafından yapıldı. Bu kapsamda öncelikle diyafram duvar karot kullanılarak TBM kesitine uygun olarak kesilmiş, ekskavatör ile kırılmış ve TBM’in kontrollü girişini sağlamak amacıyla reaksiyon duvarı imalatı yapıldı. Ayrıca TBM kazısının bitiminin ardından tünel invert imalatı ve tünel sonu Endwall imalatı gerçekleştirildi.